torsdag den 23. juni 2011

Limekage med hvid chokolade og hasselnødder



Så fik jeg endnu en gang afprøvet mine nye forme. Denne gang skulle jeg bage kage, som Hr. B kunne tage med på arbejde. Jeg bagte en lidt større portion og fyldte både en stor springform og min lille nye metalform. Kagen skulle jo lige godkendes inden den skulle serveres for andre. Den blev bestemt godkendt!!! Jeg har ALDRIG bagt så god en kage før. Så det er slet ikke sidste gang jeg bager denne. En succes må man sige. Opskriften stammer fra Anne Au Chocolat - hun er nu fantastisk til det med søde sager!

Opskrift 

250 g. smør
210 g. sukker
4 æg
250 g. mel
150 g. grofthakket hvid chokolade
100 g. grofthakkede hasselnødder
2 økologiske lime (revet skal)

Sirup:
90 g. sukker
2 økologiske lime (saften)

Pisk smør og sukker sammen i en skål til en cremet og let luftig konsistens. Tilsæt derefter æggene et ad gangen og rør mel i. Vend til sidst hvid chokolade, nødder og limeskal i. Bag i en rund form (ca. 22 cm.) foret med bagepapir i ca. 45 min. ved 175 grader varmluft.

Til siruppen koges limesaft og sukker sammen i et par minutter. Hæld den lune sirup over kagen. Pynt straks kagen med en håndfuld hakkede hasselnødder, lidt hvid chokolade og revet skal fra lime.

Jeg kogte dog min sirup lidt længere, så den blev mere karamelagtig. Det synes jeg ikke gjorde noget, for så virkede den som en slags glasur, der holder på hasselnødder og hvid chokolade, som jeg pyntede kagen med.

Mmm... Lime er bare lækkert

Den lille limekage
Den store limekage